false
آموزشوپرورش به تازگی در واکنش به پدیده معلم بلاگرها اعلام کرده است که « معلمان حق ندارند از دانشآموزان فیلم بگیرند.»
«پسرم دوست ندارد به مدرسه برود فیلمی که معلمشان از او در فضای مجازی گذاشته باعث شده هر روز بچهها مسخرهاش کنند»، «دخترم بیشتر از اینکه حواسش به درس باشد ذهنش درگیر این است که این هفته کدام چالش را با معلمشان میگیرند» این فقط بخشی از شکایت مادران درباره پدیده معلم بلاگرهاست.. برخی بر این باورند معلم بلاگرها برای دیده شدن و کسب شهرت در فضای مجازی دانشآموزان را سوژه عکس و فیلم میکنند و با استفاده از جذابیتهای کلامی و رفتاری آنها حتی گاهی با اشتراک گذاری نقاط ضعفشان به دنبال فالور بیشتر هستند. به تازگی آموزش و پرورش در واکنش به پدیده معلم بلاگرها اعلام کرده که ضبط فیلم از دانشآموزان در کلاس درس ممنوع است و خانوادهها حق شکایت دارند. مدیرکل آموزش و پرورش تهران مسعود بهرامی میگوید که اگر مطلع شویم «معلمی در کلاس درس از بچهها فیلم گرفته حتماً با او برخورد میکنیم.»

اواخر دهه هشتاد ویدئویی در گوشیهای تلفن همراه دست به دست میشد. در این ویدئو معلم گوشی تلفن همراه خود را روی میز گذاشته بود و از بیژن دانش آموز کلاس سومی سوالات جغرافیایی میپرسید. لهجه و استرس این دانشآموز موقع پاسخ به سوالات دستمایه تمسخر در فضای مجازی قرار گرفت و باعث شد بیژن ترک تحصیل کند، محل زندگیشان را تغییر بدهد و اصرار به تغییر نامش داشته باشد.

صدف صفرزاده، معلم ریاضی پایه دبستان، نمونه معلم بلاگری است که سال گذشته با همخوانی آهنگ گنگستر شهر آمل با دانشآموزان در کلاس درس و حواشی ایجاد شده پیرامون آن، بیش از ۳۳۰ هزار دنبال کننده در فضای مجازی جذب کرده است.
تولید محتوا با استفاده از دانشآموزان فارغ از نقض قانون منع انتشار تصاویر کودکان و آسیبهای اجتماعی و روانیای که برای آنها به همراه دارد باعث میشود مدرسه جنبه پرورشی خود را از دست بدهد. به گفته کارشناسان نوجوان مدرسه و شخص معلم اولین الگوهای شکلگیری شخصیت دانشآموز است. الگوگیری دانش آموزان از معلم بلاگرها باعث می شود دیدهشدن برایشان در فضای مجازی در اولویت قرار بگیرد، به فعالیتهای علمی رغبت کمتری نشان دهند و آینده خود را در مشاغلی مانند بلاگری جست و جو کنند.

مرضیه زارعی، بلاگر معلم شیرازی، معتقد است که «زمانه تغییر کرده و بالاخره نمیشود با دانشآموز همانطور که در گذشته رفتار میشد، برخورد شود.» دهه هشتادیها و نودیها با آنچه ما هستیم متفاوتند امر و نهی، برخورد تند و تحقیر برایشان قابل قبول نیست و دوای این تفاوت، رابطه دوستانه با آنهاست. کارشناس کودک و روانشناس ساناز رجبی با اینکه رفتار صمیمانه با بچهها را تایید میکند اما بر این باور است که لازم نیست پای این رفتار صمیانه حتما به فضای مجازی کشیده بشود. رجبی میگوید که اگرچه زمانه تغییر کرده «اما قرار نیست با رفتارهای آموزشی اشتباه آسیبهای بیشتری را هرچه زودتر متوجه کودک کنیم.»
اگرچه ورود آموزش و پرورش به موضوع معلم بلاگرها موثر است اما همکاری و پیگیری خانوادهها میتواند تا حد زیادی این آسیب را برطرف کند. مدیر کل آموزش و پرورش توصیه میکند که اگر والدین با این موضوع مواجه شدند در سامانه شکایات آموزش و پرورش درخواست خود را ثبت کنند یا به واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه خود مراجعه کنند.
منبع : فارس
پایان خبر
true
true
true
true